NEVÜ’de Birinci Ulusal ‘Yerel Medya ve Etik Çalıştayı’ Hazırlıkları Devam Ediyor

13 Temmuz 2021 1937
NEVÜ’de Birinci Ulusal ‘Yerel Medya ve Etik Çalıştayı’ Hazırlıkları Devam Ediyor

Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi (NEVÜ) tarafından ‘Temiz Toplum İçin Temiz Medya’ mottosuyla toplumda yerel medya ve internet gazeteciliği konusunda farkındalık oluşturmak ve üniversite öğrencilerinin ‘medya okuryazarlığı’ becerilerini geliştirmek amacıyla hazırlıklarına başlanan ‘Yerel Medya ve Etik Çalıştayı' gördüğü yoğun ilgi üzerine, içeriği revize edilerek ulusal katılımlı olarak düzenlenecek.

‘Yerel Medya ve Etik’ çalıştayının duyurusu üzerine farklı kurum ve şehirlerden birçok saygın gazeteci ve akademisyenin çalıştaya katılarak kendi deneyim ve gözlemlerini paylaşmak istediklerini belirtmeleri üzerine daha önce Nevşehir özelinde yapılması planlanan çalıştay, tüm Türkiye’den gazeteci, akademisyen ve sektör temsilcilerinin katılımına açık olacak şekilde geniş katılımlı olarak gerçekleştirilecek.

Çalıştayın revize edilmiş programında aşağıdaki başlıklar altında oturumlar düzenlenecek:

  • Türkiye’de yerel medya ve internet gazeteciliğinin tarihçesi
  • Yerel medya ve internet gazeteciliğiyle ilgili mevzuat
  • Yerel medyanın şehirlerin kültürel ve entelektüel hayatına etkisi
  • Yerel medyanın ve internet gazeteciliğinin sorunları
  • Yerel medya ve internet gazeteciliğinin finansal kaynakları
  • Mikro-milliyetçiliğin yeniden üreticisi olarak yerel medya
  • Tehdit ve şantaj aracı olarak yerel medya
  • Üniversite gençliği, internet gazeteciliği ve yerel medya
  • Kapadokya ve Nevşehir özelinde yerel medya ve internet gazeteciliği

Yukarıdaki konu başlıkları çalıştay esnasında hayali kişi ve kurumlar üzerinden senaryo tekniğiyle ele alınacak ve örnek olaylar üzerinden uzman isimler eşliğinde tartışılacak. Çalıştaya Türkiye’nin farklı üniversitelerinden akademisyenler ile ulusal ve yerel medyadan gazeteciler destek verecek. Oturumlarda ele alınacak diğer bazı konu başlıkları ise şunlar olacak:

Gazetecilik/Muhabirlik ve Etik

- Türkiye’de ulusal ve yerel medyada ‘Gazeteci’ sıfatını taşımak için hangi yasal prosedürler gerekmektedir?

- Bir yayını veya paylaşımı “Haber” yapan nitelikler nelerdir?

- Yüz kızartıcı (örneğin, sahtecilik, taciz, rüşvet ve irtikâp gibi) suçlardan hüküm giymiş kişiler gazeteci sıfatını kullanabilir mi? Bu kişiler, ulusal haber ajanslarının ve meslek kuruluşlarının yerel temsilciliğini yapabilirler mi? 

- Kişilerin gazeteci nüfuzunu kullanarak maddi menfaat temin etmeleri (Örneğin, bedelinin çok altında lüks konut, villa veya araç satın almaları ya da işyeri ve evlerinin kira ücretini, kredi kartı borçlarını, telefon faturalarını ya da diğer ofis giderlerini lehlerinde haber yaptıkları kişi ve kuruluşlara ödetmeleri) etik midir?

-Dürüst, ilkeli ve seviyeli yayıncılık yapan yerel basının gerçek temsilcileri, mesleğin onurunu kirleten, tehdit ve şantajı alışkanlık haline getirmiş, cüzi bir ücret karşılığında her tür yalan haber ve yazıyı yayınlamaktan çekinmeyen sözde gazetecilerden nasıl ayrıştırılabilir?

Yerel Medya-Toplum İlişkisi ve Etik

-‘Temiz toplum için temiz medya’ ilkesine inanan geniş toplum kesimleri, seviyeli ve dürüst yayıncılık yapan yerel basının gerçek temsilcilerine hangi şekilde destek olabilir?

- Kamu görevlileri, siyasetçiler, STK'lar ve iş insanları yerel basınla ilişkilerinde nelere dikkat etmelidir? Nitelikli yerel medyayla niteliksiz olanlar arasında nasıl bir ayrım yapılabilir?

-Yerel düzeyde siyaseti, bürokrasiyi ve iş dünyasını kendi menfaatleri doğrultusunda dizayn etmek isteyen karanlık odaklar, niteliksiz ve seviyesiz yayın yapan sözde yerel medyayı hangi şekilde destekleyip kullanmaktadırlar?

- Niteliksiz ve düşük seviyeli yayın yapan, tehdit, iftira ve şantajı alışkanlık haline getirmiş, rüşvet, irtikâp, sahtecilik ve taciz gibi suçlardan hüküm giymiş sözde gazetecilere demeç vermek, onların ofislerini ziyaret etmek, onları muhatap almak ve yayınlarına katılmak, yerel düzeyde siyasetçilerin toplum nezdindeki güvenirlik ve saygınlıklarına nasıl etki etmektedir?

-Yalan haber yayınlayan, niteliksiz yayın yapan, şantaj ve tehditle reklam ve ilan alan sözde yerel medyaya reklam ve ilan vermek, şirket ve kurumların marka değerine ve imajına nasıl zarar vermektedir?

Yerel Medya, İnternet Gazeteciliği ve Etik

- Yerel medya ve internet gazeteciliğinin etik standartları nedir? Örneğin, bozuk bir Türkçe ve seviyesiz bir üslupla, şantaj, tehdit, dedikodu ve iftira niteliğinde yazılara yer veren web sayfaları yerel basın veya internet gazetesi kategorisine girer mi?

- Şehirlerin entelektüel hayatına hiçbir katkısı olmayan, yalan, iftira, çarpıtma ve dedikodu niteliğindeki yazı ve haberleri yayınlayan siteler, ceza almaktan kurtulmak için hangi hukuki boşluklardan yararlanmaktadırlar?

- Yüz kızartıcı suçlardan hüküm giymiş kişilerin (Örneğin, rüşvet ve irtikâp suçundan ötürü memurluktan atılmış olan ya da sahtecilik ve taciz gibi suçlardan sabıkası olan kişilerin) gazete görünümünde web sayfası hazırlayarak,  farklı kişi ve kuruluşlar hakkında yalan, çarpıtma, iftira ve dedikodu niteliğinde yazılar yayınlayıp bunlardan şantaj yoluyla maddi menfaat temin etmeye çalışmaları yerel basın ve internet gazeteciliği algısına nasıl zarar vermektedir?

-Toplumun entelektüel birikim olarak en aşağı seviyelerinde olan, rüşvet aldığı için memurluktan atılmış ya da sahtecilik ve taciz gibi suçlara bulaşmış bozuk karakterli kişilerin sözde gazeteci kimliğine bürünerek, toplumun saygın isimlerine iftira atıp hesap sormaya kalkmalarının psiko-sosyal analizi.

- Kamuoyunu bilgilendirme amacı dışında yapılan manipülasyon amaçlı yayınlar (Örneğin, çalıştıkları kurumlarda gayriahlaki karakterleri, tembellikleri, hırsları ve dedikodu yapmalarıyla ön plana çıkan karanlık ruhlu kişilerin, meslektaşları ve yöneticileriyle ilgili ilettiği dedikodu ve iftira niteliğinde bilgileri isim vermeden haberleştirmek veya bu tür kişilerin takma isimlerle yazdıkları okur yorumlarını denetimsiz olarak yayınlamak) yerel basının ve internet gazeteciliğinin imajını nasıl etkilemektedir?

 - İftira, tehdit ve şantaj içerikli yayın yapan sözde yerel basın ve internet gazeteciliğine karşı en etkili çözüm: “Niteliksiz ve Seviyesiz Olanı Görmezden Gelme ve Yok Sayma; Entelektüel, Dürüst ve Seviyeli Olanı Ön Plana Çıkarma Stratejisi”.

Çalıştayda olumsuz örnekler yanında Nevşehir’de ve farklı şehirlerde yayın yapan ve bulundukları şehirlerin entelektüel ve kültürel hayatına katkısı olan, düzgün bir Türkçe ve seviyeli bir üslupla yazılmış yazılar yayınlayan, yalan, iftira, çarpıtma ve dedikodu niteliğinde yazı ve haberlere yer vermeyen yazılı medya ile internet gazetelerinden örnekler verilerek öğrencilerin nitelikli yayıncılık yapan yerel medya ve internet gazetelerini tanıması sağlanacak.

Çalıştaya Türkiye’nin farklı şehirlerinden ulusal ve yerel medya ile internet gazetelerinin yazarları ve çalışanları ile sektör temsilcisi dernek ve sendikaların mensupları davet edilerek bunların konuyla ilgili tecrübelerini paylaşmaları sağlanacak. İçerik hazırlığına başlanan çalıştay, pandemi koşullarına göre NEVÜ Kültür ve Kongre Merkezi’ndeki farklı salonlarda yüz yüze olarak düzenlenecek.