Trafik Kazaları 2008 Raporu
TRAFİK KAZALARI
Aşağıdaki bilgiler Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı 2008 Yılı Trafik Hizmetleri Faaliyet Kitapçığının Özetidir.
Dünya Sağlık Örgütü verilerine göre dünyada;
-Bugüne kadar trafik kazalarında ölenlerin sayısı tüm dünya savaşlarında ölenlerin sayısından fazladır.
-Her yıl 1.250.000’in üzerinde insan trafik kazalarında hayatını kaybetmektedir.
-15-19 yaş gurubu gençlerin ölüm nedenleri arasında trafik kazaları birinci sırada; 10-14 ve 20-24 yaş guruplarında ise ikinci sırada yer almaktadır.
-Her 90 saniyede 25 yaşından genç biri, bir başka ifade ile her gün 25 yaşından genç 1.049 kişi trafik kazasında hayatını kaybetmektedir.
-Trafik kazalarından kaynaklanan zararın yıllık 518 milyar dolar olduğu belirtilmektedir.
2006 yılında 100.000 motorlu taşıta düşen ölü sayısının Türkiye’de 42,5; ABD’de 14,6 ve Japonya’da 7,3 olduğu görülmektedir. 2006 yılında; 100.000 nüfusa düşen ölü sayısının Türkiye’de 6,4; ABD’de 7,7 ve Japonya’da 5,0 olduğu görülmektedir.
Ülkemizde son 28 yılda, nüfus sayısı %60, motorlu araç sayısı %717 ve sürücü sayısı %661, Milyon taşıt/km sayısı %320 artarken, trafik kazaları sayısı %2.417, bu kazalardaki ölü sayısı %0,7 ve yaralı sayısı %647 oranında artmıştır.
Sağlık Bakanlığı verilerine göre; ülkemizde trafik kazaları sonucu ölümler bilinen tüm ölüm nedenleri arasında üçüncü sırada bulunmaktadır. Son 10 yılda ülkemizde trafik kazalarının sonucunda ölenlerin resmi sayısı 50.000’in üzerinde; yaralanan ya da sakat kalanların sayısı ise 1.000.000’un üzerindedir.
Tedavi sürecindekilerle birlikte her yıl 10.000’in üzerinde insanımızın ölmesi orta ölçekli bir ilçe merkezinin yok olması anlamına gelmektedir. Her yıl trafik kazalarında 10-12 milyar TL tutarındaki reel milli servet heba edilmektedir. Bu rakam, ülkemizin Gayri Safi Milli Hâsılası’nın %2,2’sine ve yıllık toplam yatırım bütçesinin %80’ine eşdeğerdir. Bu durum trafik sorununun büyüklüğünü ve yıkım tablosunu çok daha net ortaya koymaktadır.
Öte yandan ülkemizde kara yolu yük taşımacılığı oldukça yüksek. Avrupa Birliği ülkelerinde karayollarında yük taşıma payı %45, yolcu taşıma payı %82 olmasına karşılık, ülkemizde yük taşıma payı %92, yolcu taşıma payı ise % 95 civarındadır.
Ülkemizde polis sorumluluğundaki karayolu ağı uzunluğu; 2.010 km otoyol, 25.242 km devlet yolu ve 4.573 km il yolu olmak üzere toplam 31. 825 km.dir.
2008 yılında ölüm veya yaralanma ile sonuçlanan trafik kazalarının yaklaşık %60’ının kural ihlallerinden meydana geldiği görülmektedir.
Ülkemizde 2008 yılında ölüm veya yaralanma ile sonuçlanan trafik kazalarının %87,73’ü sürücü kusurlarından, %11,84’ü ise yaya kusurlarından kaynaklanmıştır.